sculptures | mixedmedia | themakingof | curriculum | workshop | press | news | shop | contact |
pressHet Laatste Nieuws 27-06-2017Het Laatste Nieuws Monument in Kulak herdenkt lichaamsdonoren KORTRIJK/WAREGEM. Ieder jaar schenken tot 25 personen na hun overlijden hun lichaam voor onderzoek in de geneeskunde aan de universiteit Kulak. Om hen te herdenken, liet Kulak een monument maken. Het is een werk van kunstenares Lut Van Calbergh alias Luche uit Waregem. Er wordt al sinds de oprichting van de faculteit geneeskunde in de Kulak een beroep gedaan op lichaamsdonatie. "Het bijwonen en uitvoeren van dissecties is noodzakelijk om een goed inzicht te krijgen in het menselijk lichaam", zegt professor Evie Vereecke, die momenteel aan het roer staat van het Jan Palfijn Anatomy Lab op de campus. "Het is belangrijk voor artsen in opleiding. Maar ook om arts-specialisten te trainen. En voor wetenschappelijk onderzoek zoals het in kaart brengen van anatomische variaties. Zo gebeurde enkele jaren geleden de ontdekking van een nieuw knieligament in dit lab", aldus Evie Vereecke. Het herdenkingsmonument werd maandagavond plechtig onthuld in gebouw A van de campus op Hoog Kortrijk. (LPS) De onthulling van het herdenkingsmonument werd door heel wat medewerkers bijgewoond. foto - Foto Henk Deleu Nieuwsblad 14-11-2003 Beeldhouwprijs Heist-Op-Den-Berg De Heistse cultuurraad koos dit jaar voor een beeldhouwwedstrijd. Liefst 138 beeldhouwers van 60 verschillende kunstenaars uit heel Vlaanderen namen deel. De jury koos als enig criterium de kwaliteit van het werk en de homogeniteit. Winnaar werd de 27-jarige Japanner uit Antwerpen, Hironobu Yokchi. Hij toonde een werk van bijzondere eenvoud en opvallende vormgeving. Willy Vandevelde uit Brecht kaapte de 2de prijs weg met een vrij plastische inzending. Luth Van Calbergh werd 3de met 3 werken in blauwsteen (caresse, amitié en le lit conjugal). 1999 Voor het eerst geeft de Kortrijkse Rotary een jaarlijks aanmoedigingsprijs aan jong afstuderend talent van de Koninklijke Akademie en het Conservatorium. De jury was aangenaam verrast door de hoogstaande kwaliteit. Iedere deelnemer presenteerde 3 werken. De keuze viel op het werk van Luth van Calbergh. Ze studeerde af met grootste onderscheiding en de gouden medaille van de stad Kortrijk. Nieuwsblad 1999 - HGW Tijdens het weekend van Waregem Koers kan het publiek kennis maken met het werk van LUCHE. In tuin en woonkamer kan het publiek kennismaken met de evolutie in haar werk, dmv een dertigtal werken. Ze erfde het kunstenaarsbloed van haar vader maar aan verf en kwast had ze niet genoeg. Zeven jaar geleden maakte ze een kopie van een jongeling van Minne. Daarna een portret van Vader. 'ik voelde dat ik een helpende hand kon gebruiken. Olv Jean-Luc verpoucke ben ik een boeiende, onverwachte weg gaan bewandelen'... Ik sta nu nog aan het begin van mijn artistieke loopbaan, maar ik ben klaar om te spelen met de vorm en de materie... Kortrijk 19-09-1998 Fragmenten speech Jean-Luc verpoucke, beeldhouwer/leraar ter gelegenheid van solo-tentoonstelling in de Akademie na afsluiten studies. ...Toen Luth, nu 7 jaar terug, startte in mijn atelier, zei ze: ik ben verliefd op bollen! Ik hoor wel meer gekke dingen, maar misschien zonder dat ze het besefte, gaf ze een kernachtige definitie van wat haar bezig houdt. De bol staat voor het meest vrouwelijke, sensuele; de perfecte vorm, de grootste eenvoud. Aan de bol herken je geen boven of onder. Het is het lichaam met de grootste verhouding inhoud tegenover oppervlakte, de vorm met de grootste spanning. Al deze eigenschappen vind ik in haar werken terug. ...de drang naar eenvoud en essentie is ook de binding tussen haar stenen sculpturen en haar draadvormen. Ik zie een evolutie van haar sensuele stenen waarbij de gespannen huid het volume bedwingt, naar de draadsculpturen die een omschrijving maken van een niet aanwezig volume. ...Haar stenen sculpturen lijken om aanraking te smeken... waren ze niet zo zwaar, je zou ze kunnen opnemen, ze even in je handen wentelen... Zoals bij de bol is er geen boven of onder, geen voor of achter. Ze zijn van dezelfde orde als een kei op het strand, ontdaan van elk storend detail, de huid gespannen, als door de zee gevormd. ...In het monumentale werk 'Kringloop' maakt ze het verloop van de tussenruimte tussen twee cirkels zichtbaar door middel van snaren. Die omschrijving is niet langer een volume maar laat ons kijken als door een vogelkooi en tonen ons de ene vorm binnen de andere. Alsof de ene cirkel binnen de andere wentelt. Ze toont ons beweging, dus nier langer alleen ruimte, maar ook tijd... Het Nieuwsblad 5-11-1996 - Partick Ghyselen Kortrijk koopt 'Sferen' Aankoop werd zonder veel discussie goedgekeurd... Dit kunstwerk staat al ruim een jaar opgesteld in de doorgang tussen de Leie- en de Doorniksestraat, in de nieuwbouwvleugel van het Stadhuis. Onder welke voorwaarde het daar geplaatst werd is me niet bekend. Nu het beeld er al geruime tijd staat draagt het wel de goedkeuring weg van iedereen die er langskomt... Het Volk 24-06-1995 - V.H. Eindejaarstentoonstelling Akademie Kortrijk De specialisatiegraad van de afdeling beeldhouwkunst is een sterke lichting. Enkele leerlingen sleepten in het totaal al zeven prijzen in de wacht. Luth was er een van. Zij is een beetje een vreemde eend in de bijt. 'Ik had reeds een opleiding plastische kunsten achter de rug maar pas hier ben ik artistiek wakker gekomen. Hier heb ik het intrigerende spel met vormen, ruimten en materialen ontdekt. Als oudere kunstenaar krijg je niet veel kansen om je te bewijzen. Daarom vind ik het leuk dat mijn werk "Sferen" uitgekozen wordt, door de Stadsarchitect, om in de nieuwe eigentijdse inkomhal van het Kortijkse stadhuis te staan. De waardering voor mijn werk toont dat je nooit te oud bent om nieuwe artistieke wegen te bewandelen.' Nieuwsblad 25-04-1995 - HGW 'Waregemse is laureate van de "Verzonnen Floralien"' .... Luth van Calbergh is de laureate van de wedstrijd "de verzonnen Floralien", georganiseerd naar aanleiding van de Floralien. De winnares maakte een sculptuur van kabeldraad, vol symboliek, een werk met referenties naar het verleden en de toekomst. Volgens de voorzitter Jan Hoet werd het werk gekozen voor de frisheid, onschuld, onbevangenheid, naiviteit, de relativiteit, speelsheid en humor in het kunstwerk. |