sculptures | mixedmedia | themakingof | curriculum | workshop | press | news | shop | contact |
E -
N -
F tentoonstellingen - artistic cv - statement tentoonstellingen
artistiek cv
Bedenkingen rond mijn werkDe belangrijkste activiteit in ons leven is verplaatsen. De totale gemeenschap is constant bezig voedsel, materiaal, ideeëngoed, etc, te verplaatsen om het dan op/in een andere manier/vorm door te geven.Zo bestaat ook mijn werk. On the move, transportable, displace, transpose, transfer, translate, carry... Stenen ontdoe ik van hun overtollige gewicht, de steenafval geef ik nieuwe vormen (cfr. Complementariteit), buizen las ik aan elkaar tot tekeningen in de ruimte (cfr. Kringloop) en 'afval' verzamel ik tot nieuwe verhalen (cfr. De zeven werken van barmhartigheid). Mijn inspiratie komt uit de natuur en het leven, vormen, gedragingen, confrontaties van mensen in samenleving, godsdienst en politiek. Het spel van licht en schaduw, leegte en volume. Evolutie in de computertekeningen. Beeldhouwen is in eerste plaats een uitdaging met de materie, hoe zij zich gedraagt tegenover de ruimte. Steen: Er is een liefde-haatverhouding met de materie. Vooral met de stenen. Als ik de eerste snede in ruwe steen maak en het stof mijn huid onder een poederlaag verstopt, als mijn vingertoppen van het polieren bijna hun afdruk kwijt zijn vraag ik me af waar ik mee bezig ben. Als ik streel over de zachte huid van de gepolijste steen, dan verlang ik naar de volgende schepping/uitdaging. Het uitgangspunt is figuratief en het uiteindelijke resultaat een zeer vergedreven stilering met een zeer hoge aaibaarheidsfactor. Ik wil dat de werken aangeraakt worden, dat ze gestreeld worden zodat de zachtheid als een sensuele ervaring kan beleefd worden. (cfr. Osmose). Metaal: Het eerste werk dat ik in metaal maakte vond zijn inspiratie in het geaderde /verstorven chinees lampionnetje. (Cfr. werk stadhuis Kortrijk) Daar gaat het vooral om de omlijning/omschrijving van de leegte. Zelfs bij zeer monumentale werken blijft het fragiele, het broze tastbaar. Vormelijk komt de inspiratie nu hoofdzakelijk uit het DNA (letterlijk en figuurlijk), alles is nu bijna mogelijk. Zo realiseer ook ik mijn vormen. (cfr. Searching for my family). Mixed Media: Deze werken vinden hun oorsprong in onze maatschappij. Conflicten binnenpolitieke en religieuze groeperingen, veranderde gedragspatronen, ontdekkingen binnen de wetenschap etc. Een aantal van deze werken zijn uit afvalmateriaal gemaakt. Als ik ergens een veelheid aan eenzelfde materiaal zie liggen dan wordt dat opgeslagen in mijn geheugen en gaat de creatieve molen aan het malen. (cfr. De 7 werken van barmhartigheid). Kunstenaars waar ik bewondering voor heb: Allemaal dragen ze onbewust bij tot waar ik nu sta. Ze vormen de ingrediënten voor het voedsel van mijn werk. O.a.: Isamu Noguchi, Brancusi, Moore, David, Magritte, Jeroen Bosch, Raffaël, Keith Haring, Pei, Wright, Gehry, Alvar Aalto, Starck, Alexander McQueen, Issey Miyake and many others. Boeiende uitspraken Men kent de ziel aan de hand van zijn daden. Thomas Van Aquino De schoonheid der dingen bestaat in de geest van wie ze beschouwt. David Hume (filosoof 1711) We moeten ons behoeftepatroon omkeren. Van de behoefte naar materiele dingen de focus verschuiven naar de behoefte om mooie muziek te maken, een wiskundig probleem op te lossen, of een gedicht te schrijven. Of gewoon in kleine kring een aangenaam mens zijn voor je medemens. Het is de enige oplossing voor de duurzaamheid van aarde en mens. Als je bezig bent moet je elke vorm van relativering tijdelijk verdringen. Wat je dan doet is het belangrijkste in jouw leven. Je moet dit vergelijken met de sportman die aan de honderd meter begint. Als hij in de startblokken zit, denkt hij toch ook niet: 'ach het zijn maar honderd meter'. Daarom moet je je concentreren op dat specifieke werk. Dan kan je het onderste uit de kan halen! Etienne Vermeersch (filosoof) Als je speelt moet dat tweetalig zijn. Wie alleen in de technische taal kan spelen is misschien virtuoos, maar saai. Wie alleen de gevoelstaal spreekt is expressief, maar onbeheerst. Het geheim is de tweetaligheid. Als je dat met je eigen geheim combineert kan geen luisteraar de radio uitzetten. Uit Anna Enquist, Het geheim Verwarring, blijdschap en geluk zijn eigenschappen van een kunstenaar. Ik ben wat ik ben en kijk niet om. Nina Simone Beeldende kunst moet terug naar het vakmanschap, schoonheid en traditie. Een kunstenaar moet de ambitie hebben iets toe te voegen aan het medium waar hij mee werkt. Streven naar schoonheid en tijdloosheid. Jan Decock (jong kunstenaar 2003 Jeune peinture Belge) |